Det började med att han slog tillbaks......

2011-08-13 | 04:41:19

Vill börja med att be om ursäkt till de som jag inte svarat på deras kommentarer.

Jag är inte någon bloggare egentligen och just nu är det inte det viktigast för mig att få så många läsare som möjligt.

Jag har lagt min energi på familjen och framförallt på min yngsta som har barnreumatism.

Dessutom har jag fått en tankeställare om det är nu så lämpligt att blogga om allt som händer i mitt liv.

Men jag uppskattar era fina kommentarer.

Tack snälla.

Tänkte skriva lite om det som hände ikväll.

Det värkar som vissa människor tror på att ett slagsmål börjar med att den andra slår tillbaka.

Händelsen innan då någon hotar, och då man försöker avlägsna/avvisa personen i fråga börjar veva mot än och träffar med slag, värkar inte finnas med.

De kan "kasta slag mot oss men vi skall kasta bananer på dem!

??????.

Vi hade en kille som avvisades av kollegan från att varit inne på grund av att han började bli någorlunda onykter.

Efter att han varit otrevlig och hotfull mot kollegan kom han över till mig och Mikaela för att köra samma race mot oss.

Han och hans kompisar körde på tills hoten började bli för mycket.

Han blev tillsagd att gå därifrån men det funkade inte och jag fick ta fram batongen och uppmana honom att lämna.

I samband med det så greppar han tag i mig och drar ner mig mot backen och jag tappar batongen, men för hans otur så har jag en benägenhet att ofta hamna överst.

Då utdelar han två slag mot ansiktet vilket snabbt får mig att utdela två- tre slag  mot honom och helt enkelt tillfälligt  få slut på hans våldsbenägenhet.

Saken är ganska enkel

Börjar du slå, så har du förbrukat din rättighet att inte själv åka på det du själv har startat.

Och det är inte för att hämnas utan för att få dig sluta upp med det du påbörjat / gripa dig.

Jag har aldrig under mina 12 år som OV slagit först, men jag kommer inte vänta tills jag är helt utslagen innan jag regerar för att freda mig.

Så kära människor .

Ett slagsmål "börjar inte med att han slog tillbaka"

Och inte är det den som är utslagen eller blöder mest alltid den som varit offret.

Tror det eller ej så har man rätt att försvara sig med våld för att säkerställa sin egen, kollegans eller andra människors trygghet.

SLUT!!!!!!

Kommentarer;
Lasse Grå

Har du tänk på en sak när 2 killar bankar varandra blodiga och hoppar på den andre eller sparkar på han som ligger då är det aldrig övervåld !! När vi fredar oss eller behöver att ta i ordentligt så är det alltid övervåld i någons ögon.

2011-08-13 kl. 06:43:51
Stake

Gomorron denna soliga söndag!

Du har ju så klart rätt i sak o tanke, dessvärre så är man i den allmänna människans värderingsstege en våldsbenägen person med ofta en önskan att vara någon annan... Det märkliga är ju många (inte alla) har en förmåga att se ned på vakter generellt och efter alkoholintag gärna påvisa detta på olika sätt, såsom genom att försöka locka fram situationer de sällan kan hantera och förstå konsekvenserna utav!



Problematiken ligger alltmer i samhällets sätt att inte förstå och ej heller hantera våldet, fysiskt och psykiskt, som börjar redan i unga åldrar. Mina egna erfarenheter är många och breda i hur detta utvecklas och vad det kan leda till... En människas beredskap till att attackera skall vara mindre än att fly, rent biologiskt nedärvt. Dock ser man som vakt att detta inte är fallet ibland!



Jag är glad att man efter dryga 20 år i Stockholms krogdörrsvärld

2011-08-13 kl. 07:01:19
Stake

Forts.



...ei hamnat inlåst efter alla de situationer som lösts med våld där det verkligen har varit enda fungerande lösningen på en eskalerande situation av en eller ofta flera individer som inte kunnat förstå handlingars konsekvens fullt ut.



Då man som vakt måste räkna med att bli anmäld i sin yrkesutövning

2011-08-13 kl. 07:05:50
Tobbe

På den tiden en annan va ute på krogarna så va man "vän" med vakterna. Det va personer man respekterade. Det e dom som vet när man ska ta ett extra varv innan man går in eller om man börjar bli lite för full och borde gå hem. Tyvärr så verkar det som att vissa inte kan respektera att vakter säger till om längre.

Styrkekramar till er som orkar kämpa på nätterna. Ni är kanon. Mvh Tobbe/Trash

2011-08-13 kl. 07:29:30
Stake

Forts igen (knappar fel på Iphone :/)



... Jo, då man måste räkna med att bli anmäld under sin yrkesutövning pga att en del av de människor man hanterar inte kan bete sig är yrket i sig en återvändsgränd i mina ögon. Det blir ett arbete under en period, eller flera. Om man har huvudet med sig vid alla rapportskrivningar och fungerande kollegor klarar man sig från att bli dömd i rättssystemet för brukande av övervåld, mer våld än situationen kräver etc. Att man dessutom döms hårdare om man är vakt och på sin fritid även utövar någon kampsport, är befängt men sant.



Slagsmål mot vakter börjar oftast då en person känner sig ej respekterad, eller helt enkelt kränkt pga att de inte kan hantera den situation de själva försatt sig i.



Jag vet mycket väl att slagsmål alltid är det man vill och skall tyvärr så är det dock ibland oundvikligt då personer attackerar och man måste agera i försvar.



Kombinationerna som uppstår inom och med människor på krogen med alkohol, droger, svartsjuka och andra psykiska påverkningar leder ibland till tråkiga destruktiva situationer,där våld kan ingå.



Lösningen kan man leta efter men var person har ett eget ansvar för sitt agerande och de som startar en sekvens av våld måste stå för konsekvenserna - de som försvarar sig rimligt bör stöttas!



Må bäst o ta hand om dig i dinaä



2011-08-13 kl. 07:33:53
Frasse Mannen

Ja vad säger man efter filosofen Stake.  bra inlägg

Blyhandskar och telefonkatalog är ett bra tips  mvh

2011-08-13 kl. 08:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can

And wisdow to know the difference

(Nej jag har inte alkoholproblem, men texten betyder så mycket mer ;) )