Största problemet är gästerna på krogen....

2011-08-13 | 18:22:48

Stor tack för era inlägg och uppmuntran!

Det värmer att läsa era kommentarer.

Vi har överlevt detta yrke genom att envist kämpa och utvecklas trots all okunskap och förutfattade meningar.

Jag har inga problem att var trevlig mot gäster och le samt skoja på ett possitivt sätt med dem.

Jag har inga problem att ändra uppfattning och släppa in gäster som jag i första taget varit tveksam till.

Prestige är inget som styr mig, snarare ödmjukhet är min ledstjärna i detta yrke.

Men jag tar INTE HOT och jag vägrar acceptera våld heller.

Vad skall "de" säga till mina barn då jag kanske inte kommer hem en dag?

Din pappa var en bra OV för att han aldrig försvarade sig med tanke på risken att bli dömd!??

Jag har sagt det förut och jag säger det igen!!

Största problemet på krogen är gästerna!!

Det finns en massa lagar som innefattar berusning, alkohol, Ovs uppgifter, gästernas skyldigheter .m.m.

Ingen värkar veta om det, det råder en sådan okunskap om det så att en stor del av alla konflikter skulle minskas radikalt om folk viste mer.

För inte så länge sedan greps en gubbe som gav alkoholtistånd till krogarna efter att nekats på krogen för att varit för onykter och hade ett störande beteende mot OVn.

De försökte avvisa/avlägsna honom och han gjorde våldsamt motstånd för att han inte viste att OV får avlägsna.

Hur mycket skulle inte staten spara på polisutryckningar, rättegångar advokater m.m. om folk som går ut viste vad som gällde på krogen.

Ibland får man även kollegor imot sig pågrund att även de inte förstått vad gränsen går på märkbart påverkad.

Jag skulle vilja jobba med det och gå ut på skoler, arbetsplatser m.m. och informera, göra några korta undervisningsfilmer m.m.

Jag tror på det starkt, upplys dagens ungdomar innan de börjar gå ut för att förebygga problemen på krogen.

Gå ut i tidningar och upplys folket om deras rättigheter men även dera skyldigheter och vad vårt jobb går ut på.

 

Det är ett jobb som måste göras och vissa i dörren kanske tycker att det är enklare att undvika konflikter och se mellan fingrarna för att slippa problem.

Jag är inte en av dem!!!

Gillar jag inte det så är det bara sluta, eller så gör jag mitt jobb.

Vill de t.ex. att vi skall vara hårda på onykterhet så gör jag det och jag är bra på det.

Jag är inte där för att göra mig populär hos folk eller på något sätt vinna något med att trycka näsan i rumpan på populära gäster.

Jag talar från hjärtat och tyvärr är det inte alltid man kommer långt med det, men de få som uppskattar det vet att det finns inget skitsnack från min sida och någonstans så finns det ett värde i det.

Jag är trevlig mot alla och ler mot alla tills de visar klart och tydlig respektlöshet och oförskämdhet.

Men självklart så måste man försöka bita ihop ibland, vissa saker kanske måste tillfälligt accepteras.


Stor Tack!!!


SLUT


Kommentarer;
Stecchi

Bra skrivet!! Jag förstår bara inte på mig folk som är otrevliga på krogen men uppenbarligen är det för att de upplevt något stötande men då måste man ju vara självkritisk...

2011-08-13 kl. 18:55:02
Tobbe

Om jag går ut eller rättare sagt när jag går ut som brukar bli max 2 gånger per år så blir det bara 2 öl jag tar sedan traskar jag hem. Går ner på krogen så tidigt som möjligt och senast klockan 21 brukar jag ge mig av hem. Tycker att det e en lagom tid, efter det så blir det för stökigt ute och chansen att man råkar illa ut e för stor.

Tack för spännande läsning

2011-08-14 kl. 08:18:09
Ordningsvakt

Hej!



Just det här med att informera mer om OVs befogenheter (samt naturligtvis rättigheter och skyldigheter) tror jag också på. Det har avhandlats lite i kommentarsfunktionen hos mig på OVBLOG.SE också. Kul att se att det finns fler ordningsvakter som skriver (även om din blog är av mer personlig karaktär).



keep it up!



//kollega

2011-08-23 kl. 17:40:10
http://www.ovblog.se
Sara

Håller helt och hållet med dig!

jobbar själv på krogen och har så gjort under några år och känner flera OV...

Saken är enkel, behandlar man personal och OV och övriga gäster med respekt och sköter sig så blir det inga problem. Problemet är att när många får i sig alkohol så tappar dom förståndet, det svinas,bråkas,slåss och alldeles för många kan inte hantera sin alkohol konsumtion.

Om jag möter någon i dörren som ber mig gå för att jag är för onykter/otrevlig/dåligt klädd whatever så går jag vidare om jag känner att jag är kapabel till det. Hur svårt ska folk ha att förstå att det inte lönar sig att tjata/mucka/hota/Jag-ska-bara-träffa...?

Visst sen finns det rötägg inom alla yrkesgrupper och de borde bli av med alla möjligheter till fortsatt jobb inom branschen men som du säger, problemet ligger i första hand hos gästerna.

Tack för en bra blogg!

Sara

2011-09-04 kl. 22:06:48
http://ifitsworthhaving.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can

And wisdow to know the difference

(Nej jag har inte alkoholproblem, men texten betyder så mycket mer ;) )