Det kan suga riktig ordentligt......

2011-06-21 | 00:27:17
Jag hade inte just nu någon annan bild, så det fick bli en gammal.

Det kan suga riktigt hårt att göra det här jobbet, riktigt hårt..
Det måste var en av de mest otacksamma om inte det mest otacksamma jobb som finns.
Både jag och Mikaela hade ingen rolig kväll i lördags.
Folk fattar bara inte att vi gör ett jobb som är väldigt tungt mentalt att göra och att det måste ske.
Vi står inte där och nekar folk för att det är kul och att vi trivs med det.
Man önskar att vi slapp det helt och att alla var välkomna oberoende hur fulla de är.

Jag ska börja med att definiera "märkbart påverkad" vilket är grensen för att komma in på en krog.
Självklart kan man tumma lite mer på det men det beror på helt och hållet var du jobbar, hur ofta du har kontroll av polisen, tillståndet m.m.
Cheferna är ännu hårdare med det för de är rädda om tillståndet och därför sätter press på vakten.

Så vad är märkbart påverkad?

1. Släpande blick, blicken hänger helt enkelt inte med.
2. Du sluddrar och talar lite otydligt.
3. Du vinglar och är lite ostabil
4. Du ser trött ut, dina ögon lock ser "tunga ut" och ligger över halva ögon irisen.

En av dessa fyra eller fler räcket gott och väl för att bli nekad entre.

Detta är fakta, verkligheten och de som inte fattar det bör ta reda på vad som gäller innan de ska läxa upp än om vad som är rätt och fel.

Jag går inte till en läkare och ska läxa upp honom om vad som bör göras vid en operation då jag absolut inte har den erfarenheten.
Daaaa
Hade jag kunnat det så hade jag inte varit b.la. "dörrslusk" Blinkar.
Fan, pappa sa till mig plugga hårdare men inte lyssnade jag på honom.
Jag hade nu tjänat mycket mer pengar, haft en annan status och kanske unnat mig att inte ha någon som helst känsla för ödmjukhet Blinkar.
HahaNyah-Nyah

Hur som helst på samma sätt så kan ingen komma och ska förklara för mig mitt jobb som jag har gjort i 12 år på de mest prestige fyllda klubbar till riktiga skithak, när den inte har kunskapen eller erfarenheten.

Vi hade i lördags tre killar som satt vid ett bord och en började bli onykter.
Han gick iväg en stund men kom tillbaka vinglandes.
Självklart var vi tvungna att neka honom och på bästa (de gästjobbade i Sverige i två år men kunde inte svenska så vi fick ta det på engelska) sätt om och om förklara varför.

Det på gick i över 20 min och hur vänliga vi än var och informativa så fattade de inte utan de två som var innanför vart otrevliga.
Vi hade också ett par väninner till en bekant till mig som vi hade varit super trevliga mot när de kom som även de började signalera och titta på än med vädjande blick att släppa in killen.

Till slut börjar det bli för mycket, grabbarna gav killen öl utanför och blev varnade en gång att det var inte tillåtet att göra så.

Trots det så gör de om det och ignorerar oss totalt.

Ja då var det nog, vi fick avvisade dem från platsen och även med polisens hjälp skicka iväg dem.

Men det som var häpnadsväckande var att tjejerna verkade bli riktigt störda av det och de bara tog sina Prada, rada väskor dyra kläder och smink och gick därifrån.

Vi var alltså de badguys.

Helt otroligt!!

Jag tänka mig att det är svårt att förstå den typen av arbete då man är van alltid att få som man vill och springer runt i Stockholms innekrogar med pappas kort och minimal ödmjukhet eller förståelse för andra som jobbar hårt för sitt levebröd.

Men det var riktigt tråkigt beteende.

Folk borde behöva ta någon typ av körkort för att få vara på krogen där en praktik på krogen med riktiga dörrsluskar skall ingå.
Bara då skulle folk fatta vad det innebär att jobba för sitt levebröd i krogsvängen.

Har en kolega som nyligen fick besök av folk hemma hos honom för att de inte fick komma in på krogen.
Och om ni tror att vi har skydd från lagen.
Glöm det!!!
Man ordnar sin egen skydd då det blir riktigt tufft.
Har varit med då poliser själva har avrått kolegor från att vittna eller gå till rätten.
Hyr många yrken har det så?

Det här yrket går ut på följande:

1. Ägaren på krogen skall vara nöjd och få som den vill (det är sällan det är bara en).
2. Myndigheter, polisen m.m. skall vara nöjd.
3. Gästen skall vara nöjd.

Detta är svårare än en kirurgisk ingrepp mina damer och herrar!!!

Så snälla söta rara "prinsessor på ärtan" ta reda på verkligheten innan ni dömer ut än Ler

Men jag måste ändå tacka er vackra, söta tjejer, för det påminner mig hur jag inte skall uppfostra mina döttrar.........

Så nu fick jag spy lite galla och mår nu bättre Ler med öppen mun

SLUT Tala inte om det för någon....


Kommentarer;
mikaela

Bra skrivet killen! Det är tur att vi har varandra att stötta i dörren varje fall och vi kan trösta oss med att alla inte är "idioter" ;) Sen har vi ju faktiskt ganska kul på jobbet ibland oxå, även om vissa personer och senarier drar ner på det hela... Tur att vi båda e starka psykiskt :) Ut med "gallan" så tar vi nya tag i "dörren" nu till veckan igen ;)

2011-06-21 kl. 02:27:59
http://www.finest.se/mikaelalauren
Charlotte

Intressant!Bra skrivet!

2011-06-21 kl. 12:44:01
http://finest.se/Charlie
Nathalie

Jo men anledningen till att vissa människor, jag själv till exempel, kan tycka illa om vissa vakter är för att alla vakter är inte shyssta, precis som att alla gäster inte beteer sig som de där tjejerna som bara drog eller som de där killarna som blev utkastade. Så era kollegor som inte är shyssta får ju oss att skapa en bild av hur vakter är och självklart felaktigt dra alla över en kant, men det är så många gör.



Ena gången får man komma in och andra gånger är man för ung, ena gången får man komma in med sneakers men andra så passar det tydligen inte, ena gången är man för full fast man inte druckit en droppe, många använder övervåld och är allmänt otrevliga.

2011-06-21 kl. 13:33:09
johanna

är du vakt på en klubb eller vadå?:')

2011-06-21 kl. 13:50:02
http://lizajhnajnsn.blogg.se/
johanna

huuuaa:o skulle jag aldrig våga.. :o är inte det ganska riskfyllt?

2011-06-21 kl. 14:29:49
http://lizajhnajnsn.blogg.se/
Miltiadis

Ja Nathalie, vist är det så.

Men åter igen om ca 10% av dörrvakterna är idioter och 10% av gästerna är det, vilka är flest?



Det finns ruttna människor i alla yrken.



Tänkt dig en vakt som under en kväll få höra samma argument om och om från gäster som inte kan lägga åt sidan sitt ego och acceptera läget.



Och det där men att inte druckit en droppe.

Ja får man höra det klockan 01:00 på natten då vederbörande luktar alkohol är faktiskt irriterande.



Eller när man frågar hur mycket den har druckit och alla säger samma sak:

Två öl / två drinkar.



Vi är människor vi med och vi får höra minst 100 gånger / kväll vilka idioter vi är, 10/per kväll blir vi hotade och 10/ kväll får vi skit från våra chefer .



Hur skulle ni reagera och må efter en sån kväll?



Jag ska lägga upp på bloggen lite mer om det du skrev för att försöka beskriva varför det nekas så.



Tack snälla för att du skrev vad du tyckte :-)

2011-06-21 kl. 14:40:50
http://miltiadis.blogg.se/
Miltiadis

Hej Johanna



Ja det är väldigt riskfyllt och då man har barn och familj så gör det det inte bättre.



Det är de badboys som styr i stan och ingen myndighet kan handskas med dem.



2011-06-21 kl. 14:44:06
http://miltiadis.blogg.se/
Peter Eek

Jag har en kompis som är nykterist och han har flera gånger helt oprovocerat på framför allt Sturecompagniet och Hell's Kitchen fått "följa med och snacka lite" med vakterna i syfte att bli utslängd eller kanske kollas upp som kandidat för tortyrrummet i källaren.



Jag tror inte alla vakter är så här, men jag tror 1. många blir cyniska av miljön 2. några tillhör grupper av organiserad brottslighet och sätter i system att misshandla och råna fulla på krogen 3. vissa känner bara för att slå någon slumpvis för att bryta tristessen i vardagen 4.vissa när de har en dålig dag utnyttjar det enda överläge de har mot den dryga partyklassen

2011-06-22 kl. 10:07:01
Miltiadis

Hej Peter



Jag håller inte med dig, jag jobbar på dessa ställen och det finns inga tortyrrum och det är rena rama snack efter det i Göteborg.

Här är exemplet.

Nu har alla krogar ett tortyrrum.



Högsta ansvariga för Sturecompaniet är super noga med att alla grip placeras bakom ett trapprum som alla kan se igenom dem stora glasruterna och hon personligen är alltid med vid grip.



Vet du hur lätt det är att bli av med förordnandet som vakt?

Det är nästan omöjligt att vara en organiserad brottsling och ha "bricka".

Förr eller senare åker du ditt på det och glöm då förordnandet.



För mindre brott så tar det minst fem år att få det tillbaka och grova brott är det bara glömma.



När en vakt ber en gäst och följa med har det och göra att man vill ta diskussionen utanför och inte mitt i dunka dunka och alla gäster.



Sen självklart är det lättare sen att neka den och komma in igen om det är befogat.



Det är klart det finns vakter som missbrukar sin position men de blir inte långvariga på seriösa nattklubbar och Stureplan tillhör det kategorin.

Vi får minst 10 gånger / kväll besök av uniformerade/ civila poliser samt andra myndigheter.



Har du inte sätt hur många polisbilar alltid står utanför?



Tack snälla för ditt inlägg.



2011-06-22 kl. 10:26:54
http://miltiadis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can

And wisdow to know the difference

(Nej jag har inte alkoholproblem, men texten betyder så mycket mer ;) )