En vakts bekännelse kap 1........

2011-06-22 | 10:42:39
Det har varit ett stort intresse och tycke om dörrvakter så jag ska sticka ut lite och dela med mig av mina erfarenheter och kunskap.
Jag tänkte dela in det i kapitel bara för att skilja på ämnena.
NU har vi hamnat i blåsväder tack vare media som vill bara sälja tidningar och öka sina antal läsare.

Vad som kommer nu hända är att varenda jäv.... vi kommer neka kommer titta oss i ögonen och säga..
" Du borde bli av med jobbet, du är säker en sån som misshandlar stackare i källaren, du är en anabola missbrukare "
Jada jada jada

Och så kommer det, varför är vakter inte trevligare???

Hur som helst så var det en av mina läsare som gick in på varför det nekas i "dörren" på klädsel m.m.
Jag hade tänkt att ta upp saker där som ingen vågar gå ut och säga eller stå för det.
Men det får bli i kapitel 2 i morgon istället med tanke på häxjakten på dörrvakter som startades igår genom tidningarna.

Som jag sa så är det som vilket yrke som helst, så finns det olämpliga personer i vaktyrket.

Men det är ingen skillnad mellan andra yrken  som poliser, sophämtare, advokater, städare m.m.

Att ett stort antal (ca 10pers.) på en och samma plats kan har deltagit i denna misshandlande har att göra med att under ett flertal år så har vakt chefen filtrerat bort de vakter som inte passade i hans tycke.
Till slut efter ett antal år så har du "sumpen" kvar i filtret och allt rent försvinner rakt igenom.

När jag arbetade åt en stor däckkedja så arbetade regionschefen och alla andra som doppade fingret i syltburken med att inte låta andra avancera i positioner som kunde avslöja deras rent sagt stölder.
Folk som började uppmärksamma deras aktiviteter gjorde de av med.

Så kan det gå till i många yrken och förmodligen så gick det till i Göteborg och detta specifika vaktstyrka.
En sluten grupp som ingen annan kunde kontrollera, inte äns ägarna på Bevakningskompaniet.

Att steroider kopplas till dörrvakter är ett gammal företeelse då vakterna på 80 talet var kroppsbyggare och poliser och myndigheter inte hade lika strikta regler som idag gällande ordningsvakts förordnanden.

Det har lagts en tyngdpunkt på att vakter inte kontrolleras mer, att de inte har tillräcklig med utbildning m.m.

PÅ vilket sätt har det hjälpt andra yrken som har mer utbildningar och kontroll?
Det har visat sig att enstaka % begår samma och tyngre brott än vaktyrkets rötägg!

Och vi skall inte prata om steroider som finns också  i dessa yrken.

Men det är en liten % även i dessa yrken men skillnaden är att det är vakterna som är på menyn.

Varför?

Folk kan sina rättigheter men inte sina skyldigheter på krogen.

Och när vakten upplyser dem om sina skyldigheter så reagerar gästen eftersom han / hon inte har fått veta något om skyldigheter, alkohollagen m.m.
Och där står en "låg utbildad dörrslusk", en "misslyckad polis" och snackar en massa lagar och regler.

Jag säger det igen och igen....

Största problemet är är gästerna och deras okunskap om vad lagen och myndigheter ställer för krav gentemot krögare, dörrvakter och annan personal i den branschen.
Och det är inte deras fel när det inte finns någonstans att ta del av vad som gäller.

Om man la lika mycket energi på att upplysa Sveriges invånare om vad som gäller på krogen som man lägger energi på att smutsa ner vakternas rykte så skulle det vara mycket mindre problem.

Jag skulle gärna ha det som yrke och  kunna åka runt till skoler, arbetsplatser och dela med mig och upplysa folk om nattlivet.

Är övertygad om att det skulle ge ett långsiktigt effekt.

Det är inte vi vakter som stiftar lagar, vi försöker bara  upprätthålla dem och det är inte det lättaste när ingen "annan" vet om dem.

Sen har jag hört så många gånger.

Varför har inte tex Grekland / Cypern vakter, det funkar där.

Det stämmer inte för fem öre.

De har inga Ordningsvakter som är förordnade genom myndigheten men de har alltid folk som inte syns redo att agera med kraftig våld.

Jag kommer ihåg på Cypern när amerikanska soldater var där för att ha kul då de slog till en personal på ett ställe.

Det tog 10 min och ett 20-30 tal Cyprioter med pokar gick in.
,hämtade ut dem och rent sakt slog sönder dem.

Skillnaden är att dessa länder lever från turismen och de har inga alkohollagar som i Sverige.
Det för att vi inte behöver det i våra länder.

Allvarligt,
Allmänt i Sverige så kan vi inte dricka och ha kontroll och betee oss.

På mitt bröllop på Cypern hade jag 1500 gäster och fri öl och mat.
Ingen var redlös packad!!!!
Försök göra samma sak i Sverige och vi dricker minst lika mycket som svenskarna.

Men vi är inte inställda på att tappa kontrollen och vi älskar mat till drickat.

Så det går inte att gemmföra Sverige och dess alkoholvanor med Greklands / Cyperns.

Det är en annan kultur med andra seder.

Gå gärna in och läs tidigare kommentarer från igår Ler med öppen mun.

Kapitel 2 i morgon Ler med öppen mun.


SLUTLer med öppen mun Tala inte om det för någon!!!

Kommentarer;
STECCHI

sjukt bra blogg!!!=D

2011-06-22 kl. 13:27:00
Smsa Låna

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2011-07-19 kl. 23:50:40
http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can

And wisdow to know the difference

(Nej jag har inte alkoholproblem, men texten betyder så mycket mer ;) )