En vakts bekännelse kap 2........

2011-06-23 | 14:10:48
(Jag och min onda tvillingBlinkar)

Så, jag lovade skriva lite varför det nekas i vissa krogar på mer än bara onykterhet samt fel klädsel.

Jag är glad i dag att slippa den biten och jobba på en arbetsplats där nekande är och har fokus på nykterhet och åldersgrens.

En bra början är nog att gå tillbaka i tiden då jag var en riktig färsking och trodde jag kunde rädda världen, hade alla svar och allt var svart och vitt.

Ungefär det jag får träffa nu när jag jobbarBlinkar.

Jag började jobba i krogen 1999 och mitt första pass blev på ett populärt ställe i förorten.
Jag stortrivdes där men hade problem med en sak. Diskrimineringen.
Det var tufft för mig för jag var uppväxt i Rinkeby och just då hade flyttat tillbaka dit igen och kände så mycket "blattar" som jagBlinkar.

Jag var riktigt anti mot det och det gjorde det inte bättre då en av Chefens högra hand var väldigt osmidig när han nekade.
Det fanns en ständig risk för slagsmål och det med folk jag kände.

Direktiven var enkla, max 10% av min typ på stället.

Fick aldrig någon riktig förklaring för det och jag personligen tyckte inte att det fanns.
Idag vet jag följande:
Så fort vi fick in en större mängd av sånna som jag eller mörkare så försvann de köpstarka gästerna.
Svenska tjejer och sedan svenska killarna som hade pengarna och spenderade mycket på  drickat som gjorde det möjligt för stället att gå bra.

Vad skulle ni gjort?
Vad skulle jag gjort?

Den här killen ägde bara detta ställe och det var väldigt framgångsrikt, men det fanns konkurrenter, skattemyndigheter, poliser och det skulle inte förvåna mig om han behövde ha någon typ av beskyddarverksamhet.
När ett ställe går så bra som den gick så är det vanligt att får "ögona på sig" av tungt kriminella organisationer.

Det är väldigt lätt då du är på topp att falla ner pladask då du inte verkligen styr skeppet med järnhand.
Ägaren hade fullt koll på oss, han var väldigt sällan ledig och kunde ha full kontroll av oss även då han var hemma.
Hur?
Ja, det spelar inge roll men killen hade så mycket att förlora om något skulle gå snett.
Han var även stenhård med fylla och så fort någon vart lite onykter skulle han ut, och ingen fylla fick komma in.
Och det hade jag inte i mot och där med blev jag väldigt duktig på att bedöma om en var onykter eller inte.

Flera år senare arbetade jag på ett ställe där en dag i veckan så var det statsanställdas dag.
Då var det poliser, sjuksköterskor och brandmän majoriteten av gästerna.

Samma fenomen fanns där.
Så fort det vart för mycket av sånna som jag eller mörkare så kom det mindre av våra köpstarkaste gäster.
Majoriteten av ägarna var "ultrablattar" och de var hårdare på att inte släppa in för mycket av....
Inte äns deras kusiner fick komma.

Det handlade om ekonomiska problem helt enkelt och med svenskt skattesystem, konkurrens och annat så är det tungt i den branschen.

För ett par år sen så arbetade jag på ett annat ställe som jag också stor trivdes.
Började jag se mer och mer av att det fanns en del människor som inte var svenskar och hade en förmåga att se tjejerna som ett "stycket kött".
De kunde inte ta ett nej av en tjej och det hände även att de var riktigt på dem och även hotfulla.

Sånt gjorde mig rasande och de slängdes ut och portades för livet och ibland så greps de även då de hade gjort något riktigt illa.

De drog en riktigt mörk moln över oss alla som hade invandrarbakgrund.
Jag var mycket hårdare en mina svenska kolegor på det.
De betedde sig som potentiella våldtäktsmän.
När en tjej säger nej så är det nej även om hon är vågad klädd.
Även om hon är "lös släppt" som vissa säger så har hon rätt och välja själv vem eller vilka hon ska ligga med och ingen har rätt att tvinga sig på henne.

Det slutade med att vi tappade mycket tjejer från stället och i och med det de köpstarka gästerna som fick stället att gå runt.

Vad gör man då?

Ska man stänga stället, avskeda folk m.m.?

Tyvärr är det inte svart och vitt mina herrar och damer och ju mindre stället är desto svårare blir det.

Det som är bra på vissa ställen är att de är så stora att det finns VIP rum för vissa gäster (kändisar, folk med pengar m.m.) och på så sätt så kan alla vara välkomna under samma tak och hamna i samma rum.

Sån är verkligheten!!

När det gäller ålder så är det ganska enkelt.
Hade en diskussion med en 18 åring som inte ville förstå varför vi hade en högre åldersgrens.

Yngre gäster tål mindre alkohol, har oftast sämre ekonomi och gäster som är äldre vill inte festa med dem.
Jag skulle inte heller vilja vara på ett ställe fullt med 18 åringar, det ger mig inget.
Jag orkar knapt jobba äns på sånna ställen.

Så ha tålamod, man blir bara äldreBlinkar.

Jag hoppas inte jag har trampat någon på tån men jag är så trött av all skitsnack och att sanningen inte kommer fram.
Det med för att vi i dörren får all skit när vi egentligen bara försöker göra ett jobb och få "mat på bordet".

Det finns mycket att skriva i detta ämne och jag kommer fortsätta lite med det.

Tack alla som läser min blogg och ger stöd och värme med era inlägg även då jag får dem per sms och Facebook.

SLUTTala inte om det för någon

Kommentarer;
Tobbe

Underbar läsning :-)

Om gud vill ...... haha kom och tänka på en historia med det slutet

2011-08-13 kl. 07:37:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can

And wisdow to know the difference

(Nej jag har inte alkoholproblem, men texten betyder så mycket mer ;) )