Ris & Ros - Ödmjukhet......

2011-06-11 | 17:46:01
Tänkte skriva lite "Ris & Ros" när det gäller ett ord och en viktig egenskap hos en människa.

ÖDMJUKHET!!!!
En av de egenskaper jag personligen kan älska hos en människa är just ÖDMJUKHET.
Att ha makt, bra ställt, vara vacker, vara en viktig person m.m. och inte låta det påverka äns ödmjukhet, är en egenskap som inte många klarar av.
Det finns många situationer jag skulle kunna koppla det till som i strid, kärlek m.m..
Men idag blir det i krogvärlden.
Ska även märka hädelser och handlingar med Ris eller Ros.

1. Personen kommer och säger följande, "jag betalar aldrig"
För det första så är det inte ett snyggt sätt att lägga upp det på och för det andra så är det en väldigt irriterande attityd mot personalen.
RIS!!!

2. Personen kommer och refererar till en massa ansvariga på andra ställen som inte äns har med det ställe de är på.
Dessa populära ansvariga / Chefer har en del inflytande i krogbranschen.
Men vem som helst kan använda deras namn för att slippa kö, kassa eller nekas i dörren.
Det är gammalt och väldigt uttråkande för personalen.
RIS!!!

3. Personen refererar till att han är en viktig person som VD, Advokat, läkare, politiker..
T.ex.  hade jag en läkare / kirurg (hade detta samtal nyligen) och av yrkets anledning så behöver den aldrig betala, inte nekas på grund av onykterhet, inte stå i kö m.m..
Det kanske är så att att paragrafer, lagar, system som bringar ordning och reda inte innefattar dessa människor och i deras utbildning så ingick det där att förutom hjälpa människor även att de har en massa rättigheter och inga skyldigheter ;-).
Här har vi människor som seriöst anser att de är bättre en andra för att de har en bättre utbildning, mer pengar och annan status (ska man inte då ta fram plånboken och visa att man har pengar?).
Här har vi riktigt seriöst brist på egenskapen ÖDMJUKHET.
Det är frågan om de har någonsin i sitt liv behövt använda ordet. Hehehe.
Tur att det finns en massa goa människor i dessa yrken.

Mega RIS!!!

4. Tjejer som anser sig så vackra och populära att alltid ska slippa kö, kassa och allt annat som innefattar vanliga människor.
Där blir jag personlig "tvär bög" och det spelar ingen roll om de ser ut som om de var själva Afrodite.
Det är så oattraktivt som det kan va då en kvinna "spelar" hårt på sitt utseende.
Tvärt i mot bland det finaste som finns är då hon är vacker men är ÖDMJUK i sitt sätt.

RIS!!!!

Och nu en situation som innefattar RIS men sedan ROS.

En gäst kommer fram och vill förbi kassan och det brukar han få göra.
Men han har med sig ett par unga damer som tidigare ombetts betala entre.
Innan äns jag hinner öppna munnen så säger han...
"ska jag behöva ringa eller"?
Killen står där och hotar med att om han inte omedelbart får som han vill så ska han ringa någon viktig person.

Jag fick sätta honom på plats...
Han fick helt enkelt "göra om göra rätt..
Efter det släptes han in och bad ett flertal gånger om ursäkt.
Jag må säga att jag verkligen såg i han blick att han fattade att han hade gjort bort sig.
Efter att han skulle iväg så letade han upp mig och åter igen visade att han verkligen insåg att det var inte snyggt gjort.
Jag tackar ÖDMJUKT för det ;-)!!

Här blir det mega ROS trots tidigare händelse.
Det krävs mycket att vissa sådan ÖDMJUKHET!!

Det är klart att en del gäster kommer alltid ha vissa "förmåner" men det finns sätt och sätt att ha dem.


SLUT!!!




Kommentarer;

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can

And wisdow to know the difference

(Nej jag har inte alkoholproblem, men texten betyder så mycket mer ;) )