Uppoffring är mer än bara ord

2011-06-02 | 19:31:45
När man söker betydelsen av ordet uppoffring får man följande synonymer:
Försakelse, umbärande, offer.

Detta ord har haft en stor betydelse i mitt liv och uppfostran.
Men inte för än man omsatt detta ord i handling, förstår man vad den egentligen betyder.

Någon sa:
Du kan anse vara en god människa,snäll,korrekt, ödmjuk m.m.
Din omgivning kan tycka det med, men det är genom dina handlingar som definierar dig som människa.

Vissa ansåg att en handling måste innefatta "blod", "svett" och "tårar" för att klassas som uppoffring.

I Medelhavet har ordet uppoffring en mycket stark mening i livets gång och har präglat starkt vår historia.
Om vi tar Greklands / Cyperns historia så finns det hur mycket som helst om människor som har gjort uppoffringar för sin familj, sina medmänniskor och sitt land.
Min far har alltid gjort uppoffringar genom att göra saker för oss även om det var till stort besvär och kostnad.

Han kunde ha bara 50kr kvar i plånboken och välja ge dem till mig för att inte vara utan.
När vi åker till Cypern så gör han allt för att vi ska ha det bra fast han inte har råd egentligen med det.
När vi är där så gjorde de allt för att vi skall ha det bekvämt och mitt ex behandlades som om hon var deras enda dotter.

För två år sedan flyttade han ut från sitt rum, målade om det och installerade AC i det för att göra det mer bekvämt för mig, mitt ex och barnen.
Om jag ska skriva ner allt han har gjort för oss, så skulle jag tillbringa flera dagar här.
När jag skulle gifta mig så kom det 1500 gäster på bröllopet som min far hade bjudit in genom personligt träffa dem och bjuda in dem.

Man måste inte alltid vinna på att göra saker i livet, man ska kunna förlora på det för att kanske vinna något mycket större som kärlek, uppskattning, respekt m.m.

Detta har varit ett centralt problem i min relation då jag inte lyckades få min andra halva att förstå denna ordet uppoffring och kunna omsätta det i handling.
Men lika dålig hon var att ta till sig detta, var jag att få henne att göra det.
Jag var usel på att få henne att förstå det.
Jag har lika stort ansvar till detta om inte mer.
Jag är väldigt duktig på att göra uppoffring men jag kunde inte bara visa hur det skall gå till, eller snarare hur man skulle lära sig lägga värde i detta.
Det var helt enkelt kulturkrock och en av oss behövde anpassa sig.
Tyvärr gjorde ingen av oss det.

Min stora oro är hur jag nu skall överföra detta till mina barn, hur skall jag influera dem och få dem "praktisera" denna  viktiga handling gentemot andra, hur jag skall lära dem och uppskatta och lägga värde på det då andra kommer göra det för dem.

Jag skulle kunna skriva hundra sidor om detta och allt människor har gjort för oss och för andra.
Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Kommentarer;
Κασσάνδρα

Ρε φίλε, μα είσαι κυπραίος;; :D Ενόμιζα πως είσουν καλαμαράς.. Που ποιάν πόλη, αν επιτρέπεται να ρωτήσω; Ήντα μιτσής ο κόσμος. :)



Ωραίες οι σκέψεις σου περί θυσιών τζαι ικανοτητα προσαρμογής, δυστιχός καποιες φορες υπερισχύει ο εγωισμός ενώ ο σεβασμός τζαι η άνευ όρων αγάπη εν νάκκον χασημιές.. (τζαι οι δικοί μου τα ίδια επεράσαν) Αλλα πιστέφκω ότι τα μωρά σας εννα θυμούνται τες πράξεις τζαι τες επιλογές των γονειών τους, τζαι σιγά σιγά εννα αρκέψουν να κρίνουν τζαι πού μόνα τους μεγαλώνοντας. :)



σοβαρά τζαι γώ εννα μπορούσα να γράφω για όρες για ετσι πράματα, εν θέλω να σου φάω το κομεντ σπεις όμως χεχε

men känn dig följd re milto! ate, ha en bra dag!

2011-06-07 kl. 16:49:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can

And wisdow to know the difference

(Nej jag har inte alkoholproblem, men texten betyder så mycket mer ;) )