Nu är det dax för lite RULLIGT....

2011-10-13 | 18:21:40
Tänkte skriva lite om det som händer varje år så här dax.
Byta till vinterdäck.
Alla ni som har bil eller har nära  och kära, bör läsa det här.
Har jobbat med däck från 2000 till 2008.
Det är inte tiden som gör mig kunnig utan att jag har haft en duktig chef som bokstavligen levde för det.

Har alldrig träffat någon som brinner för gummi ;-), som Thomas på Däckproffsen i Sumpan.
Vill man ha ärliga svar, rätt och uppdaterad kunskap så är det till han man skall vända sig till.
Ge fan bara att pruta, det gör honom galen ;-).

Vad ska man veta:
1: vinterdäck med dubb skall på redan nu innan det kommer snö och is.
Det för att hinna köra in dem och för att dubbarna skall fästa ordentligt i gummit.
Det stämmer inte att du kommer tappa dubbar om du har på dem nu utan det händer när du slänger på dem för sent.

2: De bästa däcken bak, kommer du i en långdragen kurva så kommer du få sladd om du har sämre däck bak.
Var inte snål före säkerhet.

3: Rätt lufttryck.
De nya däcken är inte som de gamla, det har hänt lite sen de senaste 20 åren.
När du har för låg tryck så bränner du däcket pågrund av centrufugalkraften då du bromsar och gasar bl.a. I stan.
Det gör att det bullar upp sig mer i mitten av slitytan och där med slits mer.
15" ca 2,5
16" ca 2,7
17" ca 2,9
Gäller dock inte stora jeep med hög profil.

4: Köp inte billigt skit, älskar du dig själv och de som åker med så är däcken det viktigaste på bilen under vintern.

5: Inget odubbat kan åstakomma samma säkerhet som dubbat.
I Stockholm är det ännu viktigare då vi har en temperatur som kan va + grader och sen slå om till flera - grader utan förvarning.
Då bildas det is och det är bara dubbat som fungerar.

6: Det finns inget som heter allround däck, det är odubbade vinterdäck som varken är bra på vinter eller sommar.
Sommardäck är gjord med rätt gummiblandning för att tåla värme när det är sommar.
Vinterdäck är gjort för att tåla kyla (inte bli hård när det är kalt).
Tar man en vinterdäck och kör under sommar så har du sämre grepp och sliter ut den 4 gånger fortare en S-däck.

7: Se upp med stora däckkedjor, deras platschefer går ofta på bonussytem (inte alla).
Kommer försöka sälja bara för att få sin bonus och därmed har de inte alltid ärlig avsikt att ge dig rätt info.
En egen företagare som har lite sund förnuft i sig vill ha dig tillbaka som kund och därmed vill han ge dig den bästa servicen (men ge fan i att pruta ;-)hehehe).

7: Allt under 3mm mönster är bara att byta.
det kan du kolla med en fem krona (se bild).



Jag återkommer snart med det jag lovade skriva om gällande vardagspsykopater.

Tack till alla som läser och ger fina feedbacks.

Tack för all stöd!!

Kram på er

SLUT!!




Kommentarer;

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can

And wisdow to know the difference

(Nej jag har inte alkoholproblem, men texten betyder så mycket mer ;) )