Detta kan ändra ens sätt ......

2011-09-26 | 18:35:37


Ja var ska man börja??????
Ibland tror man att man vet sanningen, eller så vill man tro det.
Detta för att det är lättare att hålla sig fast till en uppfattning än att be om ursäkt
och kanske inse att man behöver utvecklas.

Man,man, man......
Ja jag vet.

Man är inte ett korrekt ord att använda i seriöst skrivande :-).
Men "MAN" är en amatör i detta och för mig är det viktigare att skriva något från hjärtat och
lite fel skrivet än en massa skit..... och välskrivet.

Om du har nu en uppfattning om en person eller en händelse, kanske något som du inte gillar, kanske något du har hört, så har du två val.

1: Du kan fortsätta och ogilla det, personen m.m. utan att konfrontera.
2: Du kan välja att ta tag i det, prata om det, prata med den du ogillar/ogillat det den har gjort eller kanske inte gjort som irriterar dig.

Väljer du nr 1 så beror det på följande.

Du är 100% säker på att det är som du vet (skriver vet för tro räcker inte till)
Trots att man vet så bör en stark sund människa ge då möjligheten till den andra att ångra sig, rätta sig och även förlåta.

Men personligen av mycket erfarenhet i detta så lägger jag gränsen då jag har och göra med människor som lider av sjukdomen Psykopat (Han/hon behöver inte döda för att vara en utan är manipulativ, bedräglig, håller inte vad den lovar, hotar när den inte får som den vill m.m.) .
Jag rekommenderar att läsa om dessa människor, de finns ca 2-3 % av befolkningen och när man förstår deras mönster så kan man lättare identifiera dem.
Nog om dessa (kanske skriver mer en annan gång, kan en hel del).

En annan anledning varför inte konfrontera kan bero på ren osäkerhet.
Rädsla att få det bevisat att man har missuppfattat det hela, kanske man inte är så duktig på att tolka händelser.
Det är jobbigt att förstå att det är dax att växa och utvecklas än att fortsätta i ett destruktivt "jag tror" beteende.
Vad man gör då är att förutom inte utvecklas till något bättre så tar man bort människor ur ens liv som kunde varit bra för en.
Dessutom ger man inte möjligheten till den personen i fråga att förändras (då man har rätt) vilket är synd.
Det behöver vi alla för eller senare och desto tidigare desto bättre.

Så vad jag vill komma till är att tro saker bakom andras rygg, missuppfatta och inte konfrontera är inget annat än ett omoget, fegt och destruktivt beteende.
Det krävs styrka att inse att man har fel och behöver förändras.

Som någon sa:

Det spelar ingen roll vem du är, hur bra du tror du är, hur mycket du har.
Det är ens handlingar som definierar en.

Så stå upp rakryggat och gör istället för att tro,

och förberedd dig på att chockas med att du kanske trodde / hade fel.

SLUT :-)

P.s ovan en bild av min favorit hundras ;)


Kommentarer;

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Grant me the serenity to accept the things I cannot change

Courage to change the things I can

And wisdow to know the difference

(Nej jag har inte alkoholproblem, men texten betyder så mycket mer ;) )